Особливості розгляду справ в адміністративному судочинстві
main
Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Одеса)
Особливості розгляду справ в адміністративному судочинстві
18.01.2018
Особливості розгляду справ в адміністративному судочинстві

Особливості розгляду справ щодо оскарження діянь суб’єктів владних повноважень випливають із компетенції адміністративних судів, яка поширюється на:
1.спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності;
2.спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;
3.спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень;
4.спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів;
5.спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України;
6.спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму;
7.спори фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації;
8.спори фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», за виключенням спорів, пов’язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю.
Компетенція адміністративних судів не поширюється на публічно-правові справи:
1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України;
2) що належить вирішувати в порядку кримінального судочинства;
3) про накладення адміністративних стягнень;
4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або виключної компетенції.
Виходячи із завдань адміністративного судочинства щодо захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень суб’єкту владних повноважень відведена роль відповідача.
До особливостей розгляду адміністративної справи, де відповідачем є суб’єкт владних повноважень, необхідно віднести те, що суд може вийти за межі позовних вимог у разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять, а також те, що для з’ясування всіх обставин у справі суд може витребувати докази з власної ініціативи відповідно до п. 4 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС).
В адміністративних справах про визнання протиправними рішень, дій або бездіяльності суб’єкта владних повноважень встановлено статтею 71 КАС, обов’язок доведення правомірності свого рішення чи своєї дії покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Обставини, визнанні судом загальновідомими, не потребують доведення.
Загальними правилами ч. 1 ст. 122 КАС передбачено, що адміністративний спір має бути розглянутий і вирішений протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Водночас щодо справ про прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом розумного строку, але не більше двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
У виняткових випадках з урахуванням особливостей розгляду справи суд може продовжити розгляд, але не більш як на один місяць.
Факт звернення до суду з позовом та відкриття провадження по справі не зупиняє дії оскаржуваного рішення суб’єкта владних повноважень. Але за клопотанням позивача про забезпечення позову відповідно до ст. 117 КАС, суд може призупинить дію такого рішення. Суд вирішує дане питання не пізніше наступного дня, після отримання такого клопотання. При вирішенні такого питання суд приймає ухвалу та повідомляє суб’єкта владних повноважень яка є обов’язковою для виконання. При оскарженні такої ухвали суду, виконання її не припиняється.
Відповідно до ст.. 12 КАС в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео- звукозапису із застосування по радіо і телебаченню допускається на підставі ухвали суду за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, крім згоди посадових осіб, які є суб’єктами владних повноважень.
Особам які не володіють або недостатньо володіють державною мовою надається перекладач у судовому процесі.
Статтею 24 КАС встановлено у разі якщо предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України, їхньої посадової чи службової особи, виборчої комісії (комісії з референдуму), члена цієї комісії розглядаються і вирішуються в окружному адміністративному суді колегією у складі трьох суддів. Також спори можуть розгляда¬тись колегією у складі трьох суддів за відповідним клопотанням однієї зі сторін або за ініціативою суду у разі особливої складності справи.
При прийнятті судом рішення на користь позивача, який не є суб’єктом владних повноважень, суд стягує затрачені кошти позивача на його користь, потрачені судові витрати (на підставі підтверджених відповідних доказів) із Державного бюджету України або якщо відповідачем був орган місцевого самоврядування то з місцевого бюджету.
Інформує відділ судової роботи та міжнародного співробітництва Головного територіального управління юстиції в Одеській області
related_news:
01.12.2021
01 липня набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосп...
01.12.2021
Нагадуємо, якщо Ваша посада належить до категорії «Б», Ви зобов’язані подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані.
...
17.06.2021
На початку місяця у приміщенні Національного університету «Одеська юридична академія» за ініціативою Південного міжрегіонального управлі...
comments:
no_commentsadd_comment: