За результатами засідання Колегії
03.04.2017
За результатами засідання Колегії

Ксенія Лук’янець: «На сьогодні проблемні питання щодо примусового видворення та поміщення до ПТПІ іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України потребують вирішення на урядовому рівні».
Рішенням Колегії Державної міграційної служби України 2016 рік було визначено роком протидії нелегальній міграції. Тому в основу роботи Управління Державної міграційної служби в Чернігівській області і було покладено виконання завдань щодо боротьби та протидії незаконній міграції.
На сьогодні міграційні процеси перебувають у центрі уваги не лише міграційної служби, а й всієї європейської спільноти та національних урядів демократичних країн, а їх вирішення є дуже актуальним.
В останні десятиліття географічне положення Чернігівської області почали активно використовувати з метою нелегальної міграції, транспортування мігрантів та торгівлі людьми. Більше того, нелегальна міграція вносить корективи у свої дії залежно від заходів протидії, яких вживає держава, і тому способи нелегального перебування на території України та перетинання державного кордону постійно змінюються та вдосконалюються. Відповідно, зростає і кількість як виявлених нелегальних мігрантів, так і примусово видворених іноземців та осіб без громадянства з території України.
Відтак у напрямку роботи з протидії усім незаконним міграційним процесам на території регіону фахівці УДМС України в Чернігівській області спільно з представниками Головного управління національної поліції, Управління патрульної поліції в м. Чернігів, Управління Служби безпеки, Державної прикордонної служби в області провели низку міжвідомчих профілактичних заходів, операцій та відпрацювань. Було перевірено всі місця, об’єкти, пункти ймовірного перебування незаконних мігрантів, як на залізничному транспорті, основних вузлах автошляхів, так і в пунктах пропуску через державний кордон.
Упродовж 2016 року фахівцями територіальних підрозділів Управління було прийнято 98 рішень про примусове повернення з України іноземців, що на 25 більше, порівняно з аналогічним періодом 2015 року.
Прийнято 29 рішень щодо заборони подальшого в’їзду іноземців в Україну строком від одного до восьми років. За аналогічний період 2015 року – 5 рішень.
За позовними вимогами судами Чернігівської області винесено 36 постанов про видворення за межі території України у примусовому порядку нелегальних мігрантів, з них 25 іноземців було виявлено та поміщено до Чернігівського ПТПІ іншими територіальними органами.
До того ж працівники міграційної служби провели процедури примусового видворення 22-х іноземних громадян – порушників міграційного законодавства. За аналогічний період 2015 року кількість нелегальних мігрантів становила 5 осіб.
Щодо адміністративної практики, за порушення законодавства про правовий статус іноземців (за ст. 203 ч. 1 КУпАП) притягнуто 462 особи, у 2015 році – 279. Також до адміністративної відповідальності за порушення законодавства про правовий статус іноземців (за ст. 204 КУпАП) було притягнуто 4 громадян України, у 2015 році – 1. А за порушення законодавства про правовий статус іноземців (за ст. 205 КУпАП) притягнуто 111 осіб, що на 26 більше, ніж минулого року.
Як відомо, одним з важливих напрямів реформування ДМС України є посилення спроможності нашої держави щодо протидії нелегальній міграції, що обумовлено різким зростанням кількості мігрантів у цілому.
Останнім часом зросла кількість випадків, коли представники інших територіальних органів ДМС України поміщають іноземних громадян до Чернігівського пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства та передають функції з подачі позовних заяв до суду та здійснення процедури примусового видворення УДМС України в Чернігівській області.
У зв’язку з цим працівники Управління, згідно з чинним законодавством, розробили вимоги щодо переліку обов’язкових документів, які мають бути вчасно надіслані до УДМС України в Чернігівській області у разі невідкладного поміщення незаконних мігрантів до Чернігівського ПТПІ іншими територіальними органами міграційної служби України.
Зазначений перелік документів погоджено ДСІОБГ ДМС України та доведено до відома територіальних органів ДМС України для обов’язкового виконання, згідно з вказівкою ДМС України від 10.06.2016 р. № 8.3/3690-16 «Про вимоги щодо невідкладного поміщення незаконних мігрантів до ПТПІ».
У зазначеній вище вказівці передбачено, що з метою належної підготовки та своєчасного подання відповідних позовів до суду необхідно невідкладно надавати уповноваженим працівникам УДМС України в Чернігівській області документи відповідно до визначеного переліку, зразок якого додається. До того ж зазначається, що у разі браку часу всі вказані документи необхідно обов’язково наступного дня надсилати електронною поштою.
Втім не всі уповноважені працівники територіальних органів ДМС України дотримуються вимог вказівки, є такі, що постійно їх порушують.
Наводимо деякі приклади.
- 15.04.2016 р. працівники одного з територіальних підрозділів ДМС помістили до Чернігівського ПТПІ 2-х громадян Бангладеш, які незаконно перебувають в Україні. Втім представники зазначеного підрозділу не надали повного переліку документів для подачі позовних заяв до суду та рішення про примусове повернення не приймалось.
- 13.07.2016 р. представники іншого підрозділу помістили до Чернігівського ПТПІ громадянина Російської Федерації. У цьому випадку теж відсутній повний перелік документів, який би відповідав вимогам вказівки. Окрім того, не було надано працівникам УДМС України в Чернігівській області важливої інформації, а саме: про наявність посвідки на постійне проживання в Україні та подальше скасування дозволу на імміграцію в Україну іноземцю, про що іноземець сам заявив у залі суду. Як наслідок – перенесення розгляду судом позовної заяви, що призвело б до перевищення строків розгляду, і термін затримання становив би більш ніж 3 дні, або ж взагалі було б відмовлено у задоволенні позову. Втім, завдяки оперативним діям та злагодженій роботі працівників Управління, зазначену інформацію було надано до суду у встановлені судом строки.
- 23.09.2016 р. до Чернігівського ПТПІ було поміщено 2-х громадян – Узбекистану та Грузії – але не було надано повного переліку документів згідно з вимогами вказівки. Рішення про примусове повернення не приймалось. До того ж весь наданий пакет документів не завірено посадовими особами територіального органу ДМС та не всі документи мали вихідний номер.
- 17.02.2017 р. до ПТПІ було поміщено 10 громадян Бангладеш, 4-х з яких було передано до УДМС України в Чернігівській області.
У цьому випадку:
- матеріали справ взагалі не було направлено до УДМС України в Чернігівській області;
- пізніше стало відомо, що деякі з документів було залишено для УДМС України в Чернігівській області в ПТПІ, але цей факт не було доведено до відома уповноважених працівників УДМС України в Чернігівській області;
- факт наявності, на момент поміщення до ПТПІ, в Деснянському РВ ГУ ДМС України у м. Києві постанови Деснянського районного суду м. Києва від 17.02.2017 р. про відмову у задоволенні позовних вимог про примусове видворення та затримання з метою поміщення до ПТПІ було приховано та не було доведено до уповноважених працівників УДМС України в Чернігівській області, тобто надано недостовірну інформацію.
Більше того, інформацію про затримання та поміщення до Чернігівського ПТПІ всіх вищенаведених іноземних громадян та необхідність підготовки і своєчасного подання відповідних позовів до суду працівники УДМС України в Чернігівській області отримували від працівників Чернігівського ПТПІ або безпосередньо від центрального апарату ДМС України.
Невиконання розпоряджень ДМС України, відсутність ефективної взаємодії та неякісне оформлення відповідних документів посадовими особами ГУ ДМС України в м. Києві по факту останнього затримання громадян Бангладеш (17.02.2017 р.) призвело до того, що 22.02.2017 р. прокуратура Чернігівської області відкрила кримінальне провадження за ч. 1 ст. 366 ККУ (складення, видача службовою особою завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів) стосовно посадових осіб УДМС України в Чернігівській області.
Таке ставлення до виконання своїх посадових обов’язків фахівців вищезазначених територіальних органів призводить до негативних наслідків, що шкодить репутації та формує негативний імідж, як безпосередньо працівників УДМС України в Чернігівській області, так і міграційної служби в цілому.
У подальшому подібне ставлення працівників ГУ ДМС України в м. Києві та можливе аналогічне ставлення інших територіальних органів ДМС України до виконання посадових обов’язків може призвести до утворення так званого «легального каналу» переправлення незаконних мігрантів через територію України до європейських країн.
Така ситуація потребує вжиття дієвих заходів щодо подальшого унеможливлення виникнення подібних випадків.
Ще одне важливе питання, що хвилює наше Управління, це – перегляд, а в деяких випадках і доопрацювання наказу МВС України від 10.08.2016 р. № 772 «Про затвердження Інструкції про порядок дій посадових осіб Державної прикордонної служби України та взаємодії з територіальними органами Державної міграційної служби України під час звернення іноземців чи осіб без громадянства із заявами про визнання біженцями або особами, які потребують додаткового захисту», а саме в частині пропуску іноземних громадян через державний кордон України та їх звернення за статусом біженця.
Тобто останнім часом громадяни Російської Федерації, які викликають підозру щодо загрози національній безпеці України, під час перетину державного кордону України по внутрішніх паспортах громадян РФ в пункті пропуску через державний кордон України «Нові Яриловичі» Чернігівського прикордонного загону звертаються до військовослужбовців Держприкордонної служби із заявою про визнання їх біженцями або особою, яка потребує додаткового захисту.
Одночасно прикордонна служба на підставі їх звернення, та керуючись вимогами розділу 2 зазначеного наказу, вносять іноземця до відомчої бази «ГАРТ» та проставляють в імміграційній картці відмітку «В’їзд», таким чином узаконюють їхній перетин державного кордону України та легалізують іноземців на 90 діб.
У всіх випадках іноземці з прибуттям до підрозділу міграційної служби письмово зазначають, що мають намір проживати поза територією Чернігівської області, як наслідок – у день звернення вони подавали клопотання про припинення розгляду заяви з причин подальшого проживання в іншому місті України. Відповідно, зазначені особи в інші територіальні органи ДМС України не зверталися і місце їх перебування невідомо.
З цього приводу ми інформували СБУ та інші правоохоронні органи, які також посилаються на те, що не мають правових підстав для притягнення цих іноземців до відповідальності або видворення їх за межі території України раніше, ніж закінчиться термін їх перебування.
Отож хочу наголосити – нинішня ситуація потребує вироблення більш ефективних шляхів протидії нелегальній міграції в сучасних умовах.
Враховуючи проблемні питання, які потребують вирішення на рівні Кабінету Міністрів, МВС, керівництва Державної міграційної служби, а також покращення взаємодії між територіальними органами пропоную наступне.
- У зв’язку з недосконалими правовими аспектами у практичних діях співробітників ДМСУ та ДПСУ направити на доопрацювання наказ МВС України від 10.08.2016 р. № 772 «Про затвердження Інструкції про порядок дій посадових осіб Державної прикордонної служби України та взаємодії з територіальними органами Державної міграційної служби України під час звернення іноземців чи осіб без громадянства із заявами про визнання біженцями або особами, які потребують додаткового захисту».
- Зобов’язати територіальні органи ДМС України неухильно дотримуватися вимог вказівки ДМС України від 10.06.2016 р. № 8.3/3690-16 «Про вимоги щодо невідкладного поміщення незаконних мігрантів до ПТПІ».
- Провести змістовне навчання уповноважених працівників територіальних органів ДМС України щодо якісного оформлення пакету документів, порядку взаємодії з уповноваженими працівниками УДМС України в Чернігівській області при виконанні процедури примусового видворення.
- Відповідальність за дотримання процедури видворення (механізму затримання та поміщення до ПТПІ з оформленням відповідних матеріалів) покласти на територіальний орган ДМС України – ініціатора поміщення.
Сподіваюся, що спільними діями та злагодженою співпрацею буде створено більш дієвий механізм як боротьби та протидії нелегальній міграції, так і видворення нелегальних мігрантів до місць їх постійного проживання або до країн, з яких вони прибули.
related_news:
29.11.2024
«Творча сила у боротьбі за Перемогу» - саме таку назву мала виставка рукоділля та творчого хобі, яка відбулася 29 листопада 2024 року у...
04.11.2024
З 01 листопада 2024 року Чернігівський відділ Управління Державної міграційної служби України в Чернігівській області розпочав свою роб...
10.08.2024
Працівники Корюківського відділу УДМС у Чернігівській області видали паспорт громадянина України вперше пану Роману, який має повних 33...
comments:
no_commentsadd_comment: