В Україні для соціально незахищених громадян відкрили двері 100 місцев...
main
У Міністерстві юстиції України
В Україні для соціально незахищених громадян відкрили двері 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги
30.07.2015
В Україні для соціально незахищених громадян відкрили двері 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги
Зміст права на безоплатну правову допомогу, порядок реалізації цього права, підстави, порядок та державні гарантії щодо надання безоплатної правової допомоги (БПД) визначаються Законом України «Про безоплатну правову допомогу» (Закон). Закон був прийнятий та впроваджується на виконання Резолюції 1466 (2005) Парламентської Асамблеї Ради Європи «Про виконання обов’язків та зобов’язань Україною», у якій, зокрема, було закріплено таке зобов’язання України: «13.13. покращити доступ до правосуддя шляхом запровадження системи безоплатної правової допомоги у відповідності до стандартів Ради Європи та практики Європейського Суду з прав людини».
Відтепер, із 1 липня 2015 року, така допомога в Україні надається у повному обсязі всім визначеним Законом категоріям осіб: зокрема малозабезпеченим особам, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, біженцям, ветеранам війни (в тому числі учасникам АТО), членам сімей загиблих учасників бойових дій, реабілітованим особам та особам, стосовно яких суд розглядає питання про обмеження цивільної дієздатності чи надання психіатричної допомоги в примусовому порядку та ін. Відповідно до ст. 14 Закону, організацію послуги забезпечують новоутворені місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. У кожному регіоні функціонують від 3 до 9 місцевих центрів. Під час відкриття Першого київського місцевого центру Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк наголосив на важливості системи безоплатної правової допомоги: «Люди повинні мати право на захист, і це право повинна гарантувати держава. Держава фактично фінансує послуги адвокатів, які будуть судитися в тому числі і з владою – з центральною чи місцевою владою, органами державного управління». За його словами, такі центри зможуть допомогти людям, «які потребують справедливості в українських судах, у своїй боротьбі проти свавілля, за свої права і справедливість, яка сьогодні повинна бути основною ідеєю нового українського суспільства». Глава Уряду повідомив, що для забезпечення функціонування та розвитку системи безоплатної правової допомоги Кабінет Міністрів у 2015 році виділив біля 300 млн грн.
«Ми концентруємо свою увагу на тому, що ці центри надаватимуть допомогу в адміністративних справах. Міністерство юстиції має стати адвокатом українських громадян та надавати допомогу, яку багато українців не можуть отримати через занадто високу вартість послуг платних адвокатів», — зазначає Міністр юстиції України Павло Петренко. Зважаючи на це, кількість потенційних клієнтів відкритих місцевих центрів з надання безоплатної вторинної допомоги, за підрахунками Мін’юсту, становить близько 8 млн осіб.
Місцеві центри з надання безоплатної вторинної допомоги відкрилися на всій території України (крім тимчасово окупованої): в межах кожного регіону на даний момент працює від трьох до дев’яти місцевих центрів. У містах-мільйонниках створено від двох до чотирьох таких центрів. Центри створювалися з урахуванням кількості населення та наявної транспортної інфраструктури.
Робота центрів базується на засадах максимальної відкритості та прозорості. Підтвердженням тому є концепція «відкритої вітрини», яку покладено в основу роботи кожного місцевого центру. Основна її ідея полягає в орієнтації діяльності місцевих центрів на максимально якісне задоволення потреб клієнтів. Концепція має декілька фундаментальних складових. Перш за все, це вдала просторова і функціональна організація приміщень центрів з чітким розподілом на відкриту зону для клієнтів (front office), де розташовані всі робочі місця працівників відділів, які безпосередньо відповідають за взаємодію з клієнтами, та службову зону для внутрішніх користувачів (back office). По-друге, це принцип забезпечення оперативності першого контакту з відвідувачем центру та надання вичерпної інформації щодо діяльності центрів. По-третє, індивідуальний підхід до кожного, хто звернувся до центру. Працівники відділу попередньої роботи з клієнтами повинні зробити все можливе, аби допомогти у вирішенні проблеми відвідувача, навіть якщо така особа не має права на отримання БВПД або її справа не має очевидної судової перспективи чи мова йде необхідність надання первинної правової допомоги – юридичної консультації, допомоги у складенні заяви чи скарги тощо. Особливу увагу місцеві центри приділятимуть активній роботі з територіальними громадами. Останні вже працюють із різними категоріями населення, тож матимуть змогу допомагати тим громадянам, які не підпадають під категорію суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу, але мають в ній нагальну потребу.
«Усі, хто звертається до центрів, навіть ті, хто не входить до списку осіб, яким надається безкоштовна правова допомога, отримують фахові консультації. Наша філософія – ми не залишаємо без уваги жодної людини, яка звертається за допомогою», – розповідає про місію новоутворених місцевих центрів Міністр юстиції Павло Петренко. За його словами, найголовніше – зробити все можливе, аби людина, яка вийде з центру, мала розуміння де і яким чином їй вирішити свою життєву проблему: в правовий спосіб, у судовому чи досудовому порядку.
Правовий захист клієнтів центрів, представництво їхніх інтересів у судах здійснюють адвокати, які залучені до співпраці із центрами на конкурсній основі. Головна мета такого конкурсного відбору, який проходить двічі на рік, – відбір правозахисників з високим професійним рівнем, які виявили бажання працювати в царині надання безоплатної правової допомоги. Результати конкурсного відбору є підставою для укладення з адвокатами контрактів. Станом на сьогодні правовий захист та представництво інтересів у судах клієнтів центрів забезпечують біля 2,5 тис. адвокатів, відібраних на таких відкритих конкурсах, ще біля 2,5 тис. адвокатів перебувають в резерві.
Функціонує цілодобова гаряча лінія 0 (800) 213-103, зателефонувавши на яку додзвонювачі мають змогу отримати інформацію щодо роботи місцевих центрів, їх місце розташування, а також консультацію з приводу того, хто має право на безоплатну вторинну правову допомогу, та що потрібно для її отримання. Також з розташуванням місцевих центрів можна ознайомитися на сайті Координаційного центру з надання правової допомоги у розділі «Місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги» (http://www.legalaid.gov.ua/ua/local-centres).
В.Дей
related_news:
20.03.2018
Павле Дмитровичу, вирішили з чоловіком розлучитися. Маємо двох діток. Скажіть, для того, щоб я могла отримувати аліменти на дітей, треб...
20.02.2018
Доброго дня, пане міністр! Я все життя прожила у батьківській хаті. Вони її самі будували. Тоді про всілякі документи не дуже думали. П...
comments:
no_commentsadd_comment: