Максим Соколюк: Єдиний спосіб подолання черг при оформленні паспортів...
main
У Державній міграційній службі України
Максим Соколюк: Єдиний спосіб подолання черг при оформленні паспортів – збільшення кількості місць оформлення
02.10.2017
Максим Соколюк: Єдиний спосіб подолання черг при оформленні паспортів – збільшення кількості місць оформлення
– Максиме Юрійовичу, нещодавно Ви повернулися з відрядження до Польщі, де знайомилися із роботою місцевої міграційної служби. Чи корисним виявився цей досвід?
– Під час нашого перебування саме виповнилося 90 днів безвізу. Польські колеги запевнили, що жодної загрози з боку України не бачать і що за цей час проблем із перетином кордону не виникало. Назад було повернуто зовсім небагато наших громадян, причому ці люди або вже раніше мали проблеми з перебуванням у ЄС, або не мали біометричного паспорту. Це одиничні випадки.
Господарі ділилися довідом роботи з мігрантами, як це працює. Ми спостерігали, як навчають прикордонників ідентифікації осіб за культурою, за релігією: як особу ідентифікувати, не порушуючи її релігійних переконань, як із нею спілкуватися.
Відвідали місцевий ЦНАП із видачі паспортів та ID-карток. У них також є черги, причому в одній черзі стоять громадяни Польщі та іноземці. Система, дуже подібна до нашої, але в Україні деякі моменти влаштовано краще. Наприклад, у нас live-фото, а там сканують принесені знімки.
– Головним фактором, який визначив особливості роботи Державної міграційної служби в 2017 році, стало отримання Україною безвізового режиму із країнами ЄС. Чи готувалися Ви до різкого збільшення кількості громадян, які бажають мати біометричний паспорт? У чому полягала ця підготовка?
– Дійсно, запровадження безвізового режиму ЄС для громадян України – результат величезної праці з удосконалення законодавства, реформування окремих сфер діяльності. Підготовка до безвізу дозволила нам провести вкрай важливі реформи у системі документування та ідентифікації: з січня 2015-го запроваджено біометричні паспорти для виїзду за кордон, з січня 2016 року – ID-картки, а з листопада 2016 року всі документи, які видає міграційна служба, є виключно біометричними, тобто містять безконтактний електронній чип із біометричними даними власника.
Ще на етапі останніх консультацій з експертами ЄС щодо виконання плану дій із візової лібералізації (ПДВЛ) ми передбачали сплеск попиту на паспорти для виїзду за кордон. Досвід інших держав свідчить, що єдиний спосіб подолання черг при оформленні паспортів – збільшення кількості місць оформлення. Тому міграційною службою було підготовлено відповідний законопроект, до якого включено надання необхідних повноважень щодо прийняття заяв громадян Центрами надання адмінпослуг (ЦНАП). Законопроект був підтриманий Верховною Радою, і починаючи з жовтня 2016 року, кількість установ, де можна оформити біометричні документи, почала збільшуватися.
Ми забезпечили режим максимального сприяння ЦНАПам та територіальним громадам, однак Центри надання адмінпослуг підключаються до оформлення біометричних документів дещо повільніше, аніж планувалося. Поєднання сезонного підвищення попиту із ажіотажем після запровадження безвізу знову створило черги біля підрозділів ДМС. Переконаний, це – тимчасове явище, і дуже скоро ми забудемо, що таке черга за паспортом.
– Із чим пов’язані значні затримки у виготовленні біометричних документів, які почалися влітку і тривають досі? Як бути людині, якщо потрібно терміново вирушати у відрядження, відпустку чи на навчання? До кого звертатися, яким чином?
– Ажіотаж, який супроводжував початок дії безвізового режиму ЄС для громадян України, спричинив нечуваний попит на закордонні паспорти. Якщо в червні-липні 2016 року ми оформлювали в середньому 11 тисяч закордонних паспортів щодня, то після запровадження безвізу у червні-липні нинішнього року ця цифра досягла 25 тисяч, тобто зросла більше, ніж удвічі!
При цьому спостерігаємо стійку психологічну складову цього ажіотажу: більшість громадян оформлюють паспорти «про всяк випадок», просто щоб мати їх. Це підтверджує і статистика перетину кордону. Певну роль зіграли і повідомлення у ЗМІ про шалені черги, і «сарафанне радіо». Ситуація розгорталася у найкращих традиціях вірусного маркетингу: всі за паспортами! Однак жодна система не розрахована на натовп, тому таке зростання спричинило черги, активізацію шахраїв, навіть затримки у виробництві документів.
Що робити, коли паспорт потрібен терміново? Насамперед наполегливо радимо утриматися від будь-якого планування подорожі, якщо ви не маєте на руках чинного закордонного паспорта. Якщо ж обставини склалися так, що людині дійсно терміново потрібно вирушати за кордон, можна звернутися до громадської приймальні міграційної служби або написати на «гарячу лінію». Розглядаємо всі звернення і спільно з ДП «Поліграфічний комбінат «Україна» намагаємося піти назустріч усім, хто до нас звернувся. При цьому варто розуміти, що процедура займає кілька днів, оскільки навіть збільшений удвічі склад підрозділу з опрацювання звернень громадян, на жаль, не встигає: звернень дуже багато.
– Коли, за Вашими прогнозами, ситуація з оформленням біометричних паспортів нормалізується?
– Вже сьогодні спостерігаємо стійку тенденцію до спаду попиту. Щоденна кількість оформлюваних закордонних паспортів зменшилася до 17 тисяч і зменшуватиметься надалі. Наприклад, у Києві вже можна без проблем подати документи без необхідності вистоювання у чергах з шостої години ранку, як це було у липні. Аналогічна ситуація найближчим часом настане і в регіонах, особливо там, де паспорт можна оформити також і у ЦНАПах.
Однак варто розуміти, що протягом літа накопичилася певна черга на персоналізацію паспортів, і для видачі всіх документів, заяви на які прийнято, потрібен деякий час. Коли зможемо вийти на чітке дотримання строків оформлення? Важко сказати точно, але дуже сподіваюся, що це станеться вже у жовтні-листопаді. Принаймні і ми, і поліграфкомбінат «Україна» робимо все можливе для цього. Поліграфкомбінат навіть здійснив закупівлю додаткового обладнання для того, щоб уникнути аналогічних ускладнень у майбутньому.
– Рік тому запущено виготовлення паспортів у формі ID-карток. Сьогодні такі документи видають тим, хто отримує паспорт уперше, та деяким іншим нечисленним категоріям громадян, наприклад у випадку втрати паспорта-«книжечки». Скільки часу потрібно, щоб хоча би 80% українців перейшли на документи нового зразка?
– На сьогоднішній день вже майже мільйон українців оформили ID-картки. Ми вивчали досвід іноземних країн, які давно запровадили подібні документи. Упевнений, що найкращий шлях – еволюційний. На сьогоднішній день не існує жодного примусу до заміни документів. Більше того: враховуючи, що для оформлення ID-карток та закордонних паспортів ми використовуємо одне і те саме обладнання, активізація заміни у цей момент навряд чи є доречною.
Проте, як і планувалося, розраховуємо, що більшість громадян зможуть оформити нові документи вже до 2020 року.
– Власники паспортів у формі ID-карток нарікають на те, що в Україні не всі готові працювати з такими документами. Доводиться носити паперову копію витягу з демографічного реєстру або інші додаткові довідки. Часто громадяни не знають, яка інформація про них міститься в чипі і хто має доступ до цієї інформації. Як зміцнити довіру до документів нового зразка?
– По-перше, з ID-карткою не треба «працювати» у якийсь особливий спосіб, вона є самодостатнім документом і посвідчує особу власника без необхідності зчитування даних з чипу.
Дійсно, графічно на картку не нанесено дані про реєстрацію місця проживання, тому міграційна служба безкоштовно надає паперовий витяг з Реєстру, де зазначена така інформація. Загалом реєстрацією займаються відповідно до закону місцеві громади – вони також надають таку довідку. Але це – не довідка, яку потрібно носити у кишені і завжди мати із собою. Ви ж пам’ятаєте свою адресу? То для чого Вам мати при собі довідку?
Україна йде до екстериторіальності послуг. Усіх, із адміністративними включно. Вже навіть є роз’яснення Нацбанку про те, що місце проживання громадяни повідомляють банкам просто шляхом заповнення анкети.
Стосовно довіри. У світі не винайдено способу підроблення документів, які містять чип із біометричними даними. Щодо доступу: на чипові міститься та сама інформація, яка містилася у паспорті-книжечці зразка 1994 року, плюс податковий номер, плюс відбитки пальців рук за бажанням. Доступ до даних можливий лише на відстані до 10 см, і для цього потрібно мати в руках саму ID-картку. Тобто без згоди власника доступ до даних неможливий.
– Надання адміністративних послуг для мешканців тимчасово непідконтрольних територій Донбасу цього року ускладнилося. Читачі розповідають, що співробітники служби на місцях вимагають додаткові документи: посвідчення водія, дипломи, свідоцтво про народження тощо. Або пропонують привезти з собою свідків-сусідів, які підтвердять особу заявника. Чим викликані такі вимоги?
– По-перше, суттєве уточнення: запитуємо додаткові документи не у тих людей, які зареєстровані на непідконтрольній території, а у тих, які отримували там паспорт. Це відмінність. По-друге, робимо це в інтересах самої людини, щоб її особисті дані не вкрали (а такі випадки траплялися).
Правила оформлення біометричних документів (паспорт для виїзду за кордон та ID-паспорт) є єдиними для всіх громадян України і затверджені постановами Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 302 (ID-паспорт) та від 7 травня 2014 р. № 152 (паспорт для виїзду за кордон).
Важливим етапом оформлення будь-якого документа є ідентифікація особи, без якої жодна особа не може бути документована. Рішення щодо оформлення документа або про відмову в його оформленні приймається за результатами ідентифікації та перевірки належності особи до громадянства України.
Основним способом ідентифікації є отримання даних з Єдиного державного демографічного реєстру, куди внесено інформацію про всіх осіб, яким оформлювалися нові ID-паспорти. Якщо до оформлення документів подається внутрішній паспорт-«книжечка» зразка 1994 року, ідентифікація проводиться за даними про особу, які зберігаються на паперових носіях у картотеках територіального підрозділу ДМС, яким видавався паспорт.
Якщо доступу до картотек немає (актуально для територій, тимчасово окупованих російсько-терористичними військами – ОРДЛО та Крим), ідентифікацію може бути проведено за інформацією у наявних державних та єдиних реєстрах, інших інформаційних базах, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.
При цьому підрозділ ДМС направляє запити для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інформаційних баз, картотек, у тому числі фотозображення особи, що дасть змогу її ідентифікувати. В процесі перевірки береться до уваги вся інформація, яку повідомив заявник. Просимо принести будь-які документи: водійські посвідчення, трудову книжку, посвідчення. Усі, які є. Приміром, якщо є диплом – пишемо запит до вишу, а там в особовій справі зберігається фотозображення особи.
Вичерпного переліку документів не існує, так само, як і обов’язку людини надавати їх. Однак варто пам’ятати, що у випадку, коли за наданими документами ідентифікувати особу неможливо, міграційна служба змушена буде відмовити в оформленні паспорта.
Також слід розуміти й те, що в процесі оформлення паспорта наша служба направлятиме запити та чекатиме на відповіді, тому не рекомендується оплачувати підвищену суму адміністративного збору за термінове оформлення документів (10 робочих днів для ID-паспорта та 7 робочих днів для паспорта для виїзду за кордон).
– А якщо додаткових документів у громадянина немає? Загубив, украли, залишилися на непідконтрольній території…
– Не проблема. Давайте ксерокопії або скажіть, де Ви отримували документи і коли. Водійське посвідчення згоріло? Ми напишемо запит, чекатимемо підтвердження. Служба в армії, навчання… Людина сама не повинна шукати довідки, навіть нести оригінали чи копії документів. Ми в будь-якому випадку все одно писатимемо запит.
Якщо у вас були закордонні паспорти – інформація є в системі, вона зберігається централізовано. Ми також запропонували зміни до законодавства, щоб із дозволу громадянина, який звертається до нас, робити запит до банку. Якщо людина оформлювала кредитну картку до початку російської агресії, в банку є копія паспорта. Тому що на непідконтрольній території у людини могли забрати паспорт, переклеїти фотокартку, здійснити будь-які шахрайські дії. І щоб мати достовірну інформацію, потрібен запит до банку.
– Тобто в міграційній службі громадянину не можуть відмовити на тій підставі, що він не має додаткових документів? Можна навіть усну інформацію надати?
– Може бути відмова, що особу не ідентифікували, і їй не видадуть паспорт. Але відмови на етапі здачі документів немає. Інша справа, що заявнику пояснюють наслідки, які виникнуть. Після відмови в оформленні паспорта громадянин може звернутися до суду. Але в суді теж потрібно буде довести свою особу. Зазвичай усі приносять документи чи ксерокопії. Тих, хто взагалі нічого не має, – це 3-4 випадки.
Довідково.
Внутрішньо переміщеними особами та особами, які проживають у зоні проведення АТО, за 2016 рік та 8 місяців 2017 року оформлено 118 тисяч закордонних біометричних паспортів (в тому числі: за 2016 рік – 47,3 тисячі, за 8 місяців 2017 року - 70,7 тисячі) і 21,4 тисячі ID-карток (2016 рік – 4,9 тисячі, за 8 місяців 2017 року – 16,5 тисячі).
Особами з тимчасово окупованої території АР Крим за 2016 рік та 8 місяців 2017 року оформлено 3,6 тисячі ID-карток (2016 рік – 0,7 тисячі, за 8 місяців 2017 року – 2,6 тисячі) і 38,5 тисячі закордонних паспортів (2016 рік – 17,7 тисячі, за 8 місяців 2017 року – 20,8 тисячі).
– Світлана Ч. із села Миколаївка Волноваського району (Донецька область) звернулася з такою проблемою. Разом із 16-річним сином жінка мешкає в селі на підконтрольній Україні території. Із батьком дитини не розлучена, але разом не живуть давно. Він перебуває на непідконтрольній території і звідти не виїздить. Як за таких обставин оформити паспорт 16-річному сину? Чи можна зробити це без батька?
– На сьогоднішній день для оформлення ID-картки не потрібна присутність двох батьків чи навіть їх документів, достатньо свідоцтва про народження та паспорта одного з батьків, крім того потрібна довідка про реєстрацію місця проживання для внесення цієї інформації до ID-картки.
– Як ставитися до оголошень на зразок «оформлюємо паспорт України, вклеюємо фото без виїзду» (тобто без перетину клієнтом лінії розмежування)? Це аферисти чи учасники корупційної схеми?
– Можуть бути обидва варіанти, тому два правила: по-перше, в жодному разі не слід користуватися подібними пропозиціями, і по-друге, таких ділків треба відразу здавати поліції. В Луганській і Донецькій області протягом року викрили багато учасників таких схем, у декого вдома знайшли купу паспортів, фотокартки… Всі ці паспорти були визнані недійсними. Траплялися випадки, коли шахраї переклеювали фото або шантажували людей, змушували їх давати викуп за власний паспорт.
Останнім часом нам активно допомагають з очищенням лав, отже незалежно від того, чи це корупція чи шахрайство – це у будь-якому разі кримінальний злочин, і займатися такими випадками повинні правоохоронці.
– Які результати Вашої роботи Ви вважаєте найбільшим успіхом у боротьбі з корупцією?
– Насамперед треба розуміти, що міграційна служба – не правоохоронний орган, тому протидія корупції для нас – це зниження корупційних ризиків, профілактика, робота з кадрами та активна співпраця з правоохоронцями.
Наведу простий приклад: торік ми запровадили у київських підрозділах електронну чергу. Відразу зникли натовпи людей і реклама турфірм, які пропонують завести когось із «чорного» входу. Цього літа, на фоні ажіотажу, натовпи повернулися, повернулися і шахраї. Це природно, оскільки електронна черга не може врятувати ситуацію, коли попит перевищує пропозицію у рази. Коли є черги – завжди будуть корупція і шахрайство, саме тому розвиток ЦНАПів – найбільш надійний механізм позбутися всього цього у комплексі. І ми активно допомагаємо.
Але спільно з правоохоронцями почали ефективно реагувати на факти зловживань, кількох керівників підрозділів у Києві, які найактивніше працювали на «турфірми», звільнили. Почали проводити масштабні ротації керівників. Чого ми досягли? Деякі шахраї згорнули свою діяльність, а деякі продовжують надавати своїм клієнтам платні «консультації», здебільшого на тему, як користуватися електронною чергою. Але ж ми всім кажемо: не треба платити за консультації! Вичерпна інформація про роботу електронної черги є на нашому сайті та на плакатах.
Або інший приклад. Під час планової перевірки одного з обласних управлінь ми знайшли факти незаконного документування. Звичайно, передали матеріали до правоохоронних органів, але пішли далі і не зупинилися на притягненні до відповідальності працівників конкретного відділу: узагальнили практику і почали аналізувати роботу інших районів, у тому числі в інших областях.
На всіх колегіях завжди кажу керівникам територіальних органів: «Вам ніхто не ставить жодних вимог поза законом, то і працюйте суто по закону». Проте, на жаль, дотримуються не всі. На своїй сторінці у «Фейсбуку» я навіть завів спеціальну умовну рубрику: «Я попереджав!». Там публікую всі повідомлення про затримання наших працівників правоохоронцями.
– Наскільки популярною для імміграції є наша країна? Скільки громадян та з яких країн набули українське громадянство в 2017 році? Скільки та з яких країн отримали посвідку на тимчасове проживання?
– У 2017 році громадянство України набули 13,3 тисячі осіб із майже 70 країн світу. Посвідку на тимчасове проживання в Україні отримали 14,3 тисячі осіб, із яких громадян Азербайджану і Туреччини – по 1 тисячі, Російської Федерації – 1,7 тисячі осіб.
– Представники громадських організацій та міжнародних місій, які опікуються біженцями та шукачами притулку, зазначають, що оформлення належних документів для таких людей – дуже складна і довготривала процедура. Зокрема, Агенція ООН у справах біженців розробила низку рекомендацій щодо спрощення цих процесів. В чому полягають основні суперечності і як їх можна подолати?
– Насправді процедури в Україні стосовно надання захисту мало чим відрізняються від процедур в інших країнах світу. Єдине, чим ми відрізняємося від європейських країн – Україна не може фінансувати всі побутові витрати шукачів притулку протягом розгляду заяви про надання захисту. Що ж до тривалості – в Україні процедура триває до 6 місяців. Це найкоротший строк з тих, які передбачено законодавством європейських країн.
Ми дуже вдячні Представництву УВКБ ООН за плідну співпрацю та допомогу у гармонізації законодавства України та процедур розгляду заяв про надання захисту, ми постійно ведемо конструктивний діалог з фахівцями Представництва.
– Дякую Вам за змістовну і відверту розмову. Успіхів у Вашій роботі!
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: