Забезпечення високого рівня претензійно-позовної роботи – одне з ва...
main
У Державній міграційній службі України
Забезпечення високого рівня претензійно-позовної роботи – одне з важливих завдань юридичних служб ДМС України
27.04.2017
Забезпечення високого рівня претензійно-позовної роботи – одне з важливих завдань юридичних служб ДМС України

Належна організація претензійної та позовної роботи в Державній міграційній службі України, як центральному органі виконавчої влади, на який покладено повноваження з реалізації державної політики у сфері міграції, є однією з основ функціонування ДМС у правовому полі та гарантією виконання завдань, визначених Урядом та Президентом України.
Здійснений Управлінням юридичного забезпечення ДМС аналіз претензійної та позовної роботи в ДМС, її територіальних органах, підприємствах та установах, що належать до сфери її управління, засвідчив динамічні зміни основних показників у 2016 році, що є результатом дії зовнішніх та внутрішніх чинників.
Зокрема, у 2016 році надійшло 1286 позовів, що менше на 16% порівняно з 2015 роком (у 2015 році налічувалося 1529 таких позовів), з них:
- до ДМС надійшов 471 позов, що менше на 13% порівняно з 2015 роком (у 2015 році – 541 позов).
- до територіальних органів, установ, підприємств надійшло 815 позовів, що менше на 18% порівняно з 2015 роком (у 2015 році – 988 позовів).
Найбільше позовів подано до ГУ ДМС в Одеській області – 153, до ГУ ДМС в Харківській області – 109 та до УДМС у Луганській області – 81.
Аналіз судових справ дає можливість зробити висновок про те, що зменшення показників надходження позовів порівняно з 2015 роком обумовлено, зокрема, зменшенням надходження позовів про оскарження рішень з питань реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання, що пов’язано із законодавчими змінами, які відбулися у 2015 році.
У 2016 році ДМС, територіальними органами, установами, підприємством подано 391 позов, з них:
- ДМС подано 8 позовів (у 2015 році – 5 позовів);
- територіальними органами, установами, підприємствами подано 383 позови, що перевищує показники 2015 року майже в 3 рази (у 2015 році – 134 позови).
Найбільше позовів подано такими територіальними органами: УДМС у Чернігівській області – 55, ГУ ДМС в місті Києві – 48, ГУ ДМС в Одеській області – 37, ГУ ДМС в Харківській області – 36.
Як свідчить проведений аналіз, більшість позовів, поданих територіальними органами ДМС пов’язана з практичною реалізацією територіальними органами ДМС наданих їм законодавством повноважень у сфері примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України.
У 2016 році до ДМС, органів ДМС та її установ надійшло 15 претензій, з них: до територіальних органів, установ, підприємств надійшло 10 претензій (у 2015 році – 7 претензій). При цьому до ДМС претензії не надходили.
У свою чергу, органами ДМС та її установами подано 5 претензій. При цьому самим ДМС претензії не подавались.
Узагальнивши результати розгляду справ за участю органів ДМС (ДМС, територіальні органи, установи, підприємства) у процесуальному статусі позивача/відповідача судами (у т. ч. апеляційної та касаційної інстанцій), яких у 2016 році розглянуто 1 693, їх можна розподілити за критерієм суб’єкта, на користь якого винесено рішення (див. рис.):
За результатами розгляду адміністративних справ за позовами до ДМС прийнято 469 судових рішень, з яких:
- 222 (47%) – на користь ДМС;
- 158 (34%) – не на користь ДМС;
- 89 (19%) – про залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі.
Вищезазначені результати розгляду справ можна систематизувати за предметом їх розгляду, серед яких доцільно виділити наступні категорії.
1. Справи з питань шукачів захисту – 411 рішень, що складає 88% від всіх позовів (з них: на користь ДМС – 203; не на користь ДМС – 126; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 82).
2. Справи з питань постійного та тимчасового проживання в Україні іноземців та осіб без громадянства – 27 рішень, що складає 6% від всіх позовів (з них: на користь ДМС – 2; не на користь ДМС – 22; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 3).
3. Справи з питань оформлення та видачі документів, що підтверджують громадянство України та посвідчують особу – 14 рішень, що складає 3% від всіх позовів (з них: на користь ДМС – 5; не на користь ДМС – 8; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 1).
4. Справи з питань громадянства – 8 рішень, що складає 2% від всіх позовів (з них: на користь ДМС – 8;).
5. Справи з питань реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб – 1 рішення, прийняте на користь ДМС;
6. Справи з питань застосування законодавства про державну службу – 7 рішень, що складає 1% від всіх позовів (з них: на користь ДМС – 2; не на користь ДМС – 2; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 3).
7. Інші адміністративні справи – 1 рішення, прийняте на користь ДМС.
Отже справи з питань шукачів захисту є основною категорією справ за позовами до ДМС у 2016 році. У цій категорії найбільша кількість судових рішень, прийнятих не на користь держави. Така практика спостерігалась і в 2015 році. Крім того, високий показник кількості негативних судових рішень мають справи з питань постійного та тимчасового проживання в Україні іноземців та осіб без громадянства. Вказані проблеми зумовлені недосконалістю положень законодавства України та відсутністю належного узагальнення судової практики, здійсненого, зокрема, з урахуванням всебічного аналізу практичної діяльності ДМС.
Разом з цим спостерігалася позитивна тенденція прийняття судами позитивних рішень за результатами розгляду справ за позовами до територіальних органів ДМС. Так, у 2016 році прийнято 831 судове рішення, з яких:
416 (50%) – на користь територіальних органів ДМС;
268 (32%) – не на користь територіальних органів ДМС;
147 (18%) – про залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі.
У розрізі основних категорій справ результати розгляду є наступними.
1. Справи з питань шукачів захисту – 184 рішень, що складає 22% від всіх справ (з них: на користь територіальних органів ДМС – 116; не на користь територіальних органів ДМС – 30; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 38).
2. Справи з питань постійного та тимчасового проживання в Україні іноземців та осіб без громадянства – 239 рішень, що складає 29% від всіх справ (з них: на користь територіальних органів ДМС – 56; не на користь територіальних органів ДМС – 146; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 37).
3. Справи з питань оформлення та видачі документів, що підтверджують громадянство України та посвідчують особу – 95 рішень, що складає 11% від всіх справ (з них: на користь територіальних органів ДМС – 56; не на користь територіальних органів ДМС – 24; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 15).
4. Справи з питань громадянства – 42 рішення, що складає 5% від всіх справ (з них: на користь територіальних органів ДМС – 20; не на користь територіальних органів ДМС – 14; залишено позов без розгляду/закриття провадження – 8).
Здійснюючи постійний моніторинг та контроль правової роботи юридичних служб окремих територіальних органів ДМС, виявлено ряд недоліків, які є неприпустимими. Так, зокрема, виявлені випадки:
- допущення порушення вимог процесуального законодавства в частині недотримання строків оскарження судових рішень, прийнятих не на користь ДМС;
- не забезпечення участі у судових засіданнях представників відповідача (територіального органу ДМС), що унеможливлює надання належним чином доводів, пояснень та доказів на підтвердження правової позиції ДМС;
- не виконання вимог суду щодо усунення недоліків у скаргах органів ДМС в частині сплати судового збору та невідповідності скарг вимогам, встановленим процесуальним законодавством, що призводить до залишення їх без розгляду.
Допущення зазначених та інших недоліків частково можна обґрунтувати об’єктивною плинністю кадрів в юридичних службах ДМС. Разом з цим законодавче виключення вимог щодо обов’язкової наявності стажу роботи у осіб, які претендують на вступ до державної служби, зокрема на посади в юридичні служби, надає можливість призначати молодих, ініціативних, здатних до навчання та тих, що прагнуть постійно підвищувати професійну кваліфікацію працівників.
Разом з цим проведений системний аналіз здійснення претензійно-позовної роботи засвідчив у цілому покращення фахового рівня в діяльності юридичних служб ДМС.
У 2016 році збільшився кількісний показник рішень, прийнятих судами за результатами розгляду справ на користь органів ДМС, що є результатом загального підвищення якості підготовки процесуальних документів.
Запровадження в деяких територіальних органах ДМС практики супроводження справ у судах представниками юридичних служб спільно із представниками управлінь у справах шукачів захисту сприяє повному та всебічному дослідженню обставин справи, підтвердженню законності та обґрунтованості прийнятого ДМС рішення та суттєво підвищує ефективність захисту інтересів держави в суді. Поширення зазначеної практики в майбутньому має стати нормою в діяльності ДМС.
Виходячи з вищезазначеного, можна констатувати, що робота юридичних служб на високому професійному рівні є запорукою неухильного дотримання вимог законодавства під час виконання завдань, покладених на Державну міграційну службу.
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: