Максим Соколюк: «Можливо, перший паспорт громадяни отримуватимуть не ...
main
У Державній міграційній службі України
Максим Соколюк: «Можливо, перший паспорт громадяни отримуватимуть не в 16, а в 14 років»
25.01.2016
Максим Соколюк: «Можливо, перший паспорт громадяни отримуватимуть не в 16, а в 14 років»

З 11 січня 2016 року підрозділи Державної міграційної служби по всій Україні почали прийом документів для оформлення нових пластикових посвідчень особи, однак питання оплати їх виготовлення поки не врегульоване законодавчо.
Звичний ще з радянських часів головний документ громадянина – паспорт-книжка – скоро зникне з нашого життя. З 11 січня офіси Державної міграційної служби по всій Україні почали прийом документів для видачі нових посвідчень особи. У нас з’являться пластикові картки, абсолютно такі ж, як у всіх розвинених країнах світу.
Паспорт буде містити вбудований електронний чип, здатний зберігати велику кількість інформації, що зробить можливим отримання багатьох сучасних державних послуг.
Зі старим документом пластикову картку ріднить тільки назва – паспорт громадянина України. Тоді як у більшості інших країн вона називається ідентифікаційною картою (ID-card).
Про новий паспорт та про порядок його видачі розповів голова Державної міграційної служби України Максим Соколюк.
– Навіщо знадобилося міняти звичний паперовий паспорт?
– Насправді мова йде не тільки про заміну документа, що посвідчує особу. Відбувається повна зміна системи ідентифікації громадян України.
Сьогодні інформація про громадян країни існує в паперовому вигляді. Це картонна картка формату А5, так звана форма № 1, на якій є всі необхідні дані. Зберігаються картки за місцем видачі паспорта – у підрозділах міграційної служби, у спеціальних режимних приміщеннях. Таким чином, ідентифікаційні відомості про людину можна отримати, тільки звернувшись до міграційної служби за місцем її проживання.
У зв’язку з цим у нас виникають проблеми з ідентифікацією громадян. Зокрема, тих, які проживають в окупованому Криму та на неконтрольованих українською владою територіях Донецької та Луганської областей. Адже вихідна інформація залишилася на місцях, а паспорт, на жаль, при сучасному розвитку друкованих технологій вже не здатний повною мірою засвідчити особу.
Тому ми ідентифікуємо громадян по інших базах, де містяться їхні дані. У когось є водійські права, у когось закордонний паспорт, у когось військовий квиток або диплом. Існує також реєстр виборців, в якому зібрана майже вся потрібна нам інформація: ім’я, рік народження, адреса. Немає тільки головного – фотографії. Як ми можемо бути впевнені, що людина, яка звернулася до нас без документів – та, якою вона представилася?
Паспорт, який ми маємо сьогодні, настільки морально застарів, що сама Державна міграційна служба, що видає документ, вже йому не довіряє. Тому коли ми оформляємо українцю закордонний паспорт, то звертаємося до першоджерела – форми № 1 – і беремо інформацію звідти. Це довго і незручно.
Зараз же йдеться про створення єдиного електронного реєстру громадян України та про впровадження нового паспорта, який завдяки вміщеному до нього чипу буде містити всю необхідну для ідентифікації особи інформацію. А кожне звернення до реєстру буде фіксуватися.
– Це прекрасно, що доступ до даних реєстру буде контролюватися. Але ж існує загроза з боку хакерів, що спеціалізуються на зломі різноманітних захищених систем.
– Саме тому реєстр ізольований від Інтернету. Він ні в одній точці не контактує зі світовою мережею і має окремі захищені канали зв’язку. Так що хакери не зможуть в нього проникнути.
– Інформацію на чипі зможе прочитати кожен?
– Вона поділена на два блоки – відкритий і закритий. Читання відкритих даних буде доступне кожному, хто володіє відповідним пристроєм. Закрита ж інформація захищена, і прочитати її можна тільки за допомогою спеціального обладнання.
– Які ж відомості містяться у відкритій і закритій зонах паспорта?
– Відкрита інформація – це ім’я, дата народження, дата і місце видачі паспорта і термін його дії. Крім того, там є дані про місце проживання, сімейний стан, а також цифрова кольорова фотографія і оцифрований зразок власноручного підпису.
У закритій частині чипа можуть бути оцифровані відбитки пальців громадянина, електронний цифровий підпис, а також інша конфіденційна інформація.
– Якщо на чипі записана кольорова фотографія, то чому на поверхні картки вона чорно-біла?
– Це пов’язано в першу чергу з технологією виробництва. Лазерне гравірування знімка дозволяє наносити тільки чорно-біле зображення. Крім того, колір обличчя людини може змінюватися. Хтось засмаг, хтось, навпаки, змив загар... І щоб ці речі не викликали запитань, фотографію на поверхні роблять чорно-білою, а вже всередині, на чипі, зберігають кольорову.
– На картці надруковано досить мало відомостей: фотографія, ім’я, дата народження, дата і місце видачі паспорта. Власне, і все. Нинішній паперовий паспорт містить більше даних: штамп про укладання шлюбу, про місце проживання...
– Звернемося до власного досвіду: коли ми засвідчуємо за допомогою паспорта свою особистість, то демонструємо першу-другу сторінки, де є та ж інформація. Для ідентифікації особи більше і не потрібно.
А штамп про шлюб насправді ніколи не мав сенсу. Тому що єдиним документом, що засвідчує шлюб, і в Радянському Союзі, і в Україні завжди було свідоцтво про шлюб. Штамп у паспорті мав чисто символічну функцію. Тому в новому паспорті ця інформація буде записана тільки на чип. На пластиковому документі штамп поставити не можна.
Що ж стосується місця проживання, то весь світ зараз відмовляється від відкритого розміщення таких відомостей на видимій поверхні документа. Навіщо, засвідчуючи свою особистість, повідомляти кожному домашню адресу?
Крім того, є технологічна сторона питання. Якщо нанести інформацію про місце проживання на поверхню картки, то виходить, що при зміні адреси потрібно обов’язково міняти документ. А ця послуга коштує грошей. Так що дані про місце проживання вказуються в реєстрі і на чипі, і Міграційна служба у разі потреби зможе просто змінити відповідний запис.
– Новий паспорт буде безстроковим, як нинішній, або його доведеться міняти?
– Термін дії картки – десять років.
– Кому видаватимуть нові паспорти з початку року?
– Сьогодні не врегульована ситуація з оплатою виготовлення картки. Чинний закон говорить лише про те, що безкоштовно надається тільки перший паспорт після досягнення відповідного віку. Тому поки ми можемо видавати паспорти тим громадянам, кому виповнюється 16 років і хто отримує свій перший документ.
У Верховній Раді знаходиться урядовий законопроект № 3224, покликаний вирішити цю проблему. Він регулює питання оплати виготовлення паспортів. Після прийняття закону ми зможемо видавати ID-картки всім громадянам України.
Більше того, законопроект вносить цілий ряд суттєвих новацій, які дозволять удосконалити систему ідентифікації і зробити паспорт більш функціональним. Зокрема, пропонується видавати громадянам перший паспорт не в 16, а в 14 років, оскільки саме в цьому віці, згідно із законами України, настає часткова дієздатність. Наприклад, в чотирнадцять людина отримує право самостійно обирати собі місце проживання.
– Куди повинні звертатися громадяни для отримання паспорта?
– У підрозділ міграційної служби за місцем проживання, а після прийняття законопроекту № 3224 і установки відповідного обладнання – в центр адміністративних послуг.
Слід зазначити, що в тих підрозділах Міграційної служби, де ще не встановлено обладнання, а таких трохи менше половини, ми будемо видавати паспорти старого зразка, тобто книжечки. Але в найближчі місяці розраховуємо повністю перейти на оформлення пластикових карт.
– Є якісь особливості оформлення нових паспортів у порівнянні з тим, що було досі?
– Ні, все точно так само. Єдина відмінність: більше не потрібно надавати знімок. Громадян будуть фотографувати прямо на місці.
– Паспорти теж робляться на місцях?
– Ні. Єдиний виробник – поліграфкомбінат «Україна». Туди будуть спрямовувати всі дані в електронному вигляді. І на спеціальному обладнанні, яким володіє це підприємство, інформація буде наноситися на поверхню картки-бланка і записуватися на внутрішній чип. Після цього паспорти розвозяться по всій Україні для видачі їх за місцем проживання громадян.
Власне, така технологія вже працює при виробництві та видачі закордонних паспортів, так що нічого нового в ній немає.
– Обмін старого паспорта на новий буде обов’язковим?
– Ні. Це взагалі не передбачається. Ті громадяни, які не хочуть отримувати нові паспорти, можуть продовжувати жити зі старими невизначено довгий час.
Інша справа, що паспорти старого зразка найближчим часом перестануть видавати. Тому при втраті документа, псуванні або необхідності внесення якихось змін людина вже отримає новий документ. Також Міграційна служба не буде вклеювати фотографії в паспорт громадянам, що досягли 25 і 45 років. Їм також просто видадуть пластикове посвідчення.
У найближчому майбутньому послугу оформлення ID-картки запропонують наші підрозділи, які займаються закордонними паспортами. Для отримання обох документів потрібні одні й ті ж дані. Так навіщо людині два рази ходити? Але це, звичайно, добровільно. Хто не захоче міняти паспорт, може цього не робити.
Крім того, ми не сумніваємося, що існує величезна кількість людей, переважно молоді, які захочуть позбутися старомодного паперового паспорта і замінити його сучасним.
Попит на пластикові документи стимулюватиме також впровадження нових технологій, здатних помітно підвищити функціональність карток. Той же законопроект № 3224 передбачає, що при видачі паспорта кожному громадянину безкоштовно надаватиметься електронний цифровий підпис. Таким чином, можливості використання картки збільшаться багаторазово, оскільки цифровий підпис дозволяє, не відходячи від комп’ютера, укладати договори і отримувати найрізноманітніші послуги не тільки від держави, але і від юридичних осіб.
– Як скоро передбачається забезпечити всіх громадян України новими картками?
– На підставі досвіду європейських країн ми розраховуємо, що основна маса населення оформить нові документи протягом чотирьох-п’яти років.
– Чи вистачить виробничих потужностей для того, щоб забезпечити всіх бажаючих такими паспортами?
– Ми впевнені, що поліграфкомбінат «Україна» здатний випускати достатню кількість карток. За нашими припущеннями вже в 2016 році можна буде видати більше двох мільйонів пластикових посвідчень.
– А якщо хтось захоче продовжувати користуватися старим паспортом?
– Має повне право. Ніяких крайніх термінів, до яких обмін повинен бути завершений, не встановлено, і ніхто не збирається їх вводити.
Така позиція цілком відповідає іноземному досвіду. Наприклад, у Бельгії, де видача нових ID-карток почалася ще в 2004 році, досі є люди, які їх не отримали.
– Виходить, інформація про таких громадян ніколи в електронний реєстр не потрапить?
– Потрапить. Законопроект припускає, що з часом всі «форми № 1» будуть відскановані і ці дані перенесуть до реєстру.
– Для того щоб зчитати інформацію з чипа, потрібна якась спеціальна апаратура?
– Нічого унікального. Це досить недорогі і за теперішніх часів не надто складні пристрої. Зокрема, зчитувати інформацію з ID-карт можуть деякі моделі телефонів з операційною системою Android і модулем NFC.
– Тобто оскільки картка безконтактна, то, можливо, дані будуть зчитані без відома і згоди власника паспорта?
– Ні. Такої можливості не існує. На зворотному боці карти є кілька рядків тексту, що складається з різних знаків. Це машинно-зчитуваний код. Обов’язковою умовою для доступу до інформації з чипа є сканування цього коду.
Відповідно, отримати дані з картки, яка лежить у вас в кишені, неможливо. Зчитати її можна тільки в тому випадку, якщо громадянин сам надав паспорт для того, щоб прилад міг «побачити» код.
Роберт Василь, «Факти»
Від редакції газети
«Міграция».
У період з 11 по 25 січня до органів ДМС подано понад 8 тисяч документів на оформлення паспортів громадянина України у формі картки.
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: