Актуально. Роль та місце Державної міграційної служби України в провед...
main
У Державній міграційній службі України
Актуально. Роль та місце Державної міграційної служби України в проведенні антитерористичної операції на Сході України
01.04.2016
Актуально. Роль та місце Державної міграційної служби України в проведенні антитерористичної операції на Сході України
Державна міграційна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України.
Основними завданнями міграційної служби є реалізація державної політики у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі щодо протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
Незважаючи на те, що характер роботи ДМС не пов’язаний з виконанням заходів, спрямованих на збереження територіальної цілісності держави із застосуванням зброї, міграційна служба не стоїть осторонь проблем держави.
Зокрема, ДМС бере активну участь у моніторингу міграційних процесів та виявленні ризиків, які можуть загрожувати національній безпеці, сприяє внутрішньо переміщеним особам у відновленні втрачених документів тощо.
На початку січня 2014 року ДМС було поінформовано Кабінет Міністрів України та Службу безпеки України про наявність загроз національній безпеці в АР Крим з боку іноземців, що прибули з Узбекистану та Російської Федерації, концентрація яких по відношенню до чисельності місцевого населення зросла до 5,6% та 1,9%, відповідно. При цьому рівень загрози національній безпеці з боку Російської Федерації був значно вищим, оскільки близько половини населення АР Крим вважали себе етнічними росіянами.
Реакція на вказану інформацію міграційної служби була відсутня, оскільки зважаючи на події, що відбувалися в Україні у період з листопада 2013 року по лютий 2014 року, головним пріоритетом тогочасного Уряду було збереження своїх місць у владі і про наявність загроз національній безпеці з боку Російської Федерації ніхто не хотів чути.
З перших днів російської агресії в Україні, яка почалася окупацією Автономної Республіки Крим, Державна міграційна служба, спільно з правоохоронцями та військовими, активно включилася в співпрацю з Радою національної безпеки і оборони України.
Основною задачею міграційної служби на цьому етапі роботи був моніторинг міграційних процесів.
Так, вже з 6 березня 2014 року міграційна служба поінформувала керівництво держави про наявність в Україні нової на той час категорії мігрантів – внутрішньо переміщених осіб.
Такими особами стали мешканці АР Крим, в основному кримсько-татарської національності, які тікали від переслідувань з боку російських окупантів та їх місцевих прибічників.
Одночасно територіальні органи міграційної служби, у координації з її апаратом, з перших днів прибуття до окремих регіонів внутрішньо переміщених осіб розпочали активну співпрацю з органами місцевого самоврядування з метою надання посильної допомоги цій категорії осіб.
Перші внутрішньо переміщені особи були встановлені у Львівській та Вінницькій областях у кількості 164 осіб, в тому числі 75 дітей.
Ці громадяни були не першими, хто тікав з Кримського півострова від російської агресії, але вони були одними з перших, хто втік «в нікуди», тобто сподіваючись на допомогу своїх співгромадян в інших регіонах країни. І незважаючи на потужну російську пропаганду як всередині України, так і за її межами, ці громадяни поїхали перш за все до західних регіонів України, які пропаганда висвітлювала ледве не «людожерськими».
На кінець березня 2014 року органи ДМС зафіксували у 15 регіонах країни вже 2 221 громадянина, які покинули свої домівки на території Кримського півострова, не маючи іншого житла.
У березні 2014 року в Рівненській та Івано-Франківській областях вже було виявлено перших внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України – Донецької та Харківської областей. Хоча в цих регіонах бойові дії на той час не велися, але ситуація була напруженою. Дещо пізніше до категорії внутрішньо переміщених осіб додалися й мешканці Луганської області.
У подальшому чисельність внутрішньо переміщених осіб зростала ледве не в геометричній прогресії*, що відмічено у діаграмі 1.
Працівниками органів ДМС вживалися заходи щодо надання адміністративних послуг особам, переміщеним з АР Крим та східних регіонів. Так, здійснювалося вклеювання фотокарток у паспорт громадянина України, оформлення закордонних паспортів, внесення у паспорти інформації про дітей, оформлення проїзних документів дитини, відновлення втрачених документів тощо.
Поряд з цим здійснювалося сприяння правоохоронним органам у виявленні осіб, які мають підроблені документи тощо.
Зокрема працівниками ГУ ДМС в Харківській області були виявлені факти використання особами, переміщеними із зони проведення АТО, незаконно отриманих паспортів громадянина України з метою приховування своїх справжніх імен.
Крім того, у 2015 році територіальні органи ДМС встановили майже 26 тис. внутрішньо переміщених осіб, відомості щодо яких є недостовірними.
З метою застереження населення від прийняття поспішних рішень, які можуть призвести до негативних наслідків, ДМС у березні 2014 року розроблено та розповсюджено інформаційно-роз’яснювальний матеріал про наслідки прийняття громадянами України громадянства інших країн без припинення громадянства України, тобто набуття подвійного громадянства. Також міграційною службою проводилась інформаційно-роз’яснювальна робота про можливості отримання адміністративних послуг ДМС громадянами України, які виїхали з АР Крим, в територіальних органах ДМС за фактичним місцем знаходження.
З метою підтримки внутрішньо переміщених осіб, територіальними органами ДМС тоді ж було оперативно налагоджено взаємодію з начальниками залізничних вокзалів та автовокзалів (автостанцій), для розміщення у приміщеннях вокзалів інформації про адреси територіальних підрозділів ДМС, контактні телефони, за якими особи з АР Крим, Донецької та Луганської областей могли оперативно вирішувати питання, що відносяться до компетенції органів ДМС.
Пізніше, коли обласні та Київська міська адміністрації організували роботу місцевих (регіональних) координаційних Штабів з питань, пов’язаних із соціальним забезпеченням осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та районів проведення антитерористичної операції, територіальні органи ДМС стали їх невід’ємною складовою.
На нарадах у Штабах щотижнево розглядалися проблемні питання щодо розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення їх першочергових потреб, вживалися дієві заходи щодо організації постійного обміну інформацією з підрозділами соціального захисту населення, МВС та СБУ.
Органи ДМС брали та беруть участь у нарадах, конференціях та інших заходах, на яких розглядалися питання державної підтримки та соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб, вирішувалися питання спрощення та вдосконалення механізмів отримання внутрішньо переміщеними особами соціальної, гуманітарної та благодійної допомоги, що надавалася державою, юридичними і фізичними особами, міжнародними фондами і організаціями.
Зважаючи на те, що при переміщенні осіб до безпечних регіонів країни необхідно було забезпечити належний рівень їх безпеки, органи ДМС велику увагу приділяли елементам співпраці з правоохоронними органами.
Також представники територіальних органів ДМС брали та беруть участь у регулярних нарадах і консультаціях з правоохоронними органами та органами місцевого самоврядування щодо попередження кримінальних порушень, учинених щодо громадян або громадянами, які були переміщені з території проведення АТО та АР Крим. У ході проведення подібних заходів особлива увага приділяється організації та здійсненню правового захисту таких осіб, наданню їм консультаційної та адміністративної допомоги в межах відомчої компетенції.
Зважаючи на те, що робота міграційної служби спрямована перш за все на надання адміністративних послуг, випадки залучення її працівників до силових операцій не набули масового характеру.
Безпосередню участь у бойових діях в ході проведення АТО брали 6 працівників міграційної служби.
У цей важкий та відповідальний для країни час працівники міграційної служби не стояли осторонь проблем держави і в рамках можливостей намагалися підтримувати Збройні сили України та інші силові структури, які забезпечують територіальну цілісність країни.
Так, у 2014 році у період активних воєнних дій начальник УДМС в Івано-Франківській області під час засідання Громадської ради при УМВС в Івано-Франківській області передав власну снайперську гвинтівку СВД на потреби підрозділу міліції спеціального призначення, який за декілька днів відбув у зону проведення АТО. Ця зброя дотепер використовується за призначенням для захисту східних рубежів України.
Незважаючи на важке соціально-економічне становище в Україні, колектив міграційної служби по можливості намагається матеріально підтримати українських воїнів:
- у 2014 році УДМС у Вінницькій області було зібрано кошти для придбання зимового форменого одягу батальйону територіальної оборони «Вінниця»-1 на суму близько 19 тис. грн;
- у 2015 році УДМС в Житомирській області разом із активістами громадських організацій закуплено і передано продукти харчування для українських бійців в зоні АТО на суму близько 10 тис. грн;
- УДМС в Київській області перераховано близько 10 тис. грн для забезпечення військових, які беруть участь в АТО та проведено добровільну акцію по здачі крові у пункті забору крові;
- УДМС в Рівненській області щомісяця відправляється посилка з необхідними речами для колишнього співробітника паспортної служби, який нині перебуває в АТО. Серед вже переданих речей є тепловізор, маскувальні сітки, балаклави, харчі тощо.
Ці приклади допомоги не є вичерпними, адже велика кількість працівників міграційної служби самотужки допомагають як Збройним силам України, так і своїм ріднім та близьким, які перебувають на захисті кордонів України.
Крім того, територіальні органи ДМС у максимально короткі терміни здійснюють оформлення документів для виїзду за кордон українським воїнам, які потребують лікування за кордоном.
Зокрема, працівники ГУ ДМС в Закарпатській області за власний кошт оплатили послуги з оформлення майже двох десятків паспортів громадянина України для виїзду за кордон та проїзних документів дитини пораненим учасникам АТО та дітям воїнів, що загинули, захищаючи країну.
Аналогічно, колективом УДМС в Івано-Франківській області за власний рахунок було оплачено послуги з оформлення паспортів громадянина України для виїзду за кордон для 16 військовослужбовців Збройних сил, Національної гвардії і добровольців, які потребували лікування чи реабілітації за кордоном.
Працівники міграційної служби також регулярно беруть участь в благодійних акціях, спрямованих на збір коштів для потреб воїнів у АТО та внутрішньо переміщених осіб.
Не зайвим буде зазначити про значний обсяг роботи, здійснений ДМС в напрямку удосконалення законодавства щодо забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб.
Так, громадяни, які проживають та зареєстровані на тимчасово окупованій території України та не отримували статусу внутрішньо переміщеної особи документуються територіальними підрозділами ДМС за місцем звернення громадянина або його представника.
Порядком оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 № 289, визначено скорочені строки для оформлення і видачі паспорта громадянина України громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України у порівнянні зі строками, встановленими законодавством для всіх інших громадян України.
Варто зазначити, що одним із порушень прав людини в окупованій Автономній Республіці Крим є примусове «автоматичне» набуття громадянами України російського громадянства. З огляду на це Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» установлено, що примусове автоматичне набуття громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території, громадянство Російської Федерації не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України.
Внаслідок прийняття Верховною Радою України 24.12.2015 Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», який набрав чинності 13.01.2016, посилено гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, виключено положення щодо реєстрації місця проживання внутрішньо переміщених осіб територіальними підрозділами ДМС, спрощено процедуру обліку внутрішньо переміщених осіб.
Державна міграційна служба України як центральний орган виконавчої влади й надалі у межах компетенції вживатиме заходів щодо сприяння силовим та правоохоронним органам у забезпеченні безпеки і оборони України та надаватиме необхідну допомогу усім категоріям мігрантів, котрі перебувають в Україні та які постраждали внаслідок бойових дій.
До того ж, рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 11.11.2015 «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України», введеного в дію Указом Президента України від 01.12.2015 № 674/2015, Державну міграційну службу України включено до сектору безпеки і оборони України.
Діаграма 1 – Динаміка кількості внутрішньо переміщених осіб, виявлених органами ДМС
* Облік внутрішньо переміщених осіб з квітня 2015 року і на сьогоднішній день здійснюється Міжвідомчим координаційним штабом з питань, пов’язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, що діє при ДСНС.
Діаграма 2 – Кількість адміністративних послуг, наданих територіальними органами ДМС особам, що переміщені з Кримського півострова та районів проведення АТО
news_gallery_bcrumbs:
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: