ТЕТЯНА НІКІТІНА: РЕФОРМИ ПОЧИНАЮТЬСЯ З КОЖНОГО З НАС
31.08.2015
ТЕТЯНА НІКІТІНА: РЕФОРМИ ПОЧИНАЮТЬСЯ З КОЖНОГО З НАС

Анексія Криму, трагічні події, що відбуваються сьогодні на сході України лише підкреслюють актуальність питання реформування органів влади в Україні в цілому і міграційної служби зокрема. Протягом останнього року ми спостерігаємо виникнення абсолютно нових для держави проблем, до вирішення яких подекуди вона була не готова, і це треба чесно визнати.
У квітні-травні 2014 року, коли на материковій частині України з’явилися перші громадяни, які тікали від окупаційної «влади» Криму, міграційна служба стикнулася із першими проблемами їх документування. Адже традиційний механізм ідентифікації особи за допомогою форми 1 був неможливий за тих обставин. Пізніше аналогічні проблеми почали виникати із людьми, які змушені були тікати від війни, яка триває на сході України. Незважаючи на те, що в абсолютній більшості випадків такі громадяни в результаті документуються, ідентифікація подекуди займає до 2 місяців часу, протягом яких людина змушена жити у незнайомому місці без документів.
Сьогодні не виникає жодних сумнівів, що головний і найважливіший напрямок реформування міграційної служби – це створення національної системи ідентифікації на основі Єдиного державного демографічного реєстру. Цей процес вже стартував з 1 січня 2015 року, коли підрозділи міграційної служби розпочали оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон нового зразка. Ці паспорти оформлюються вже на основі інформаційної системи, яка є складовою ЄДДР.
З 1 січня 2016 року розпочнеться впровадження чергового етапу – оформлення та видача паспорта громадянина України у формі id-картки. Даний крок дуже важливий для України, оскільки початок оформлення цих документів означатиме створення принципово нової моделі ідентифікації, яка набагато простіша, надійніша та безпечніша.
Що це означає для громадян? Насамперед міграційна служба зможе набагато швидше оформлювати документи, у тому числі закордонні паспорти, зрозуміло, лише тим громадянам, які оформили id-картку та дані яких внесено до ЄДДР. Для відновлення втраченого паспорта у формі id-картки необхідно буде подати лише заяву. Жодних копій і довідок, оскільки вся інформація зберігатиметься у реєстрі. У перспективі всі операції із паспортом громадянина України можна буде проводити у будь-якому підрозділі міграційної служби, а не лише за місцем проживання, як зараз.
Ще один важливий момент – підробити новий паспорт буде практично неможливо. Отже імовірність того, що за загубленим чи викраденим документом хтось інший зможе, скажімо, взяти кредит у банку, буде мінімальною.
Впровадження та наповнення ЄДДР, безумовно, є суттєвим кроком вперед у діяльності міграційної служби, який забезпечить широкі можливості для спрощення та прискорення надання більшості послуг, і тому на сьогоднішній день є головним пріоритетом у діяльності міграційної служби на найближчі роки. За досвідом іноземних держав, наприклад Грузії, процес наповнення ЄДДР триватиме декілька років і швидкість проведення цієї реформи напряму залежатиме від працівників територіальних підрозділів та від ефективності роз’яснювальної кампанії, яку проводитиме ДМС України та територіальні органи.
Але є те, що ми можемо робити вже сьогодні. Не слід забувати, що громадяни сьогодні, як ніколи, чекають від влади реформ, і при цьому їх цікавить не процес, а насамперед результат.
З лютого 2015 року всі платежі, які сплачуються громадянами при наданні послуг підрозділами міграційної служби, надходять до місцевих бюджетів. Отже, надаючи послуги громаді, міграційна служба заробляє кошти, які у цій громаді і залишаються. Це дуже серйозний аргумент для вирішення із органами місцевого самоврядування вкрай важливих питань розміщення та облаштування підрозділів міграційної служби. А головне – це потрібно не працівникам ДМС, це передусім необхідно громадянам, які приходять отримувати послуги, тобто місцевій громаді, з інтересами якої повинні рахуватися органи місцевого самоврядування. Керівникам територіальних управлінь слід активніше піднімати ці питання, причому робити це слід не кулуарно, а публічно.
Необхідно посилити роз’яснювальну роботу і зробити її проактивною. У серпні я відвідала підрозділи ДМС у місті Києві – черг на оформлення закордонних паспортів немає! Чому зараз не запросити киян, які не мають закордонного паспорта, але планують їхати за кордон у найближчі роки? Для чого чекати, коли вони прийдуть в останній момент напередодні літніх канікул і утворять черги? Впевнена, що містяни оцінили б таке запрошення. І мова йде про будь-яке місто України.
І це лише маленькі приклади того, як можна і треба дбати про інтереси громадян.
Кожен працівник міграційної служби повинен пам’ятати, що він працює для людей, своїх співгромадян. І саме він несе повну відповідальність за те, як громадяни через його діяльність сприймають дії влади з реалізації реформ, які розпочалися в Україні. Лише сумлінною працею, ввічливим та чуйним ставленням до громадян, розумінням їхніх проблем можна створити позитивний баланс довіри людей до влади. Відповідно, кожен керівник будь-якого рівня має усвідомлювати, що саме на ньому лежить відповідальність за те, як громада оцінює роботу його підлеглих, ставиться до міграційної служби, а відтак і до влади в цілому.
Попереду впровадження паспорта громадянина України у формі id-картки та наповнення Єдиного державного демографічного реєстру. Це буде непростий і тривалий процес для працівників міграційної служби, адже доведеться докорінно змінювати технології роботи. Впевнена, що міграційна служба впорається із цим завданням, проте ми всі маємо бути готові. Готові працювати для людей, адже реформи починаються з кожного з нас.
Тетяна Нікітіна,
заступник Голови ДМСУ
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: