Україна має адаптуватися до нової міграційної ситуації в світі
main
У Державній міграційній службі України
Україна має адаптуватися до нової міграційної ситуації в світі
01.04.2016
Україна має адаптуватися до нової міграційної ситуації в світі

Суттєве посилення міжвідомчої взаємодії державних органів
• триває робота щодо налагодження дуже тісної взаємодії насамперед тих ЦОВВ, діяльність яких спрямовується та координується Міністром внутрішніх справ, у сфері виявлення, протидії та запобігання нелегальній міграції, розгляду заяв про звернення за захистом в Україні, законності документування іноземців, прийняття рішень про добровільне або примусове повернення іноземців та осіб без громадянства до країн їх громадянської належності або країн походження, спроможності розміщення як шукачів захисту, так і незаконних мігрантів;
• відпрацьовуються чіткі та зрозумілі алгоритми дій кожного з ЦОВВ у сфері виявлення та протидії нелегальній міграції. Наприклад, ДМС має, згідно з законодавством, право затримувати нелегального мігранта, а на практиці ми здійснюємо спільні рейди з правоохоронними органами, з поліцією, СБУ, Держприкордонслужбою, які мають відповідне оснащення та належну підготовку;
• протягом 2015 року було проведено 2 загальнодержавні профілактичні заходи у міграційній сфері: «Мігрант» (березень 2015 року) та «Кордон» (червень-листопад 2015 року). Як показали результати, ми можемо і повинні ефективно співпрацювати з правоохоронними органами;
• на постійній основі проводились регіональні спільні відпрацювання, рейди, перевірки за ініціативи та участі органів СБУ, Держприкордонслужби, МВС та інших органів. У сукупності таких заходів по Україні було проведено понад 2,2 тисячі;
• створено міжвідомчу робочу групу з питань розроблення плану дій (т. зв. Emergency Plan) із запобігання незаконній міграції іноземців та осіб без громадянства, посилення охорони державного кордону, забезпечення безпеки в умовах загрози збільшення кількості мігрантів з країн міграційного ризику.
Посилення інституційної спроможності ДМС у сфері управління міграцією, зокрема щодо протидії нелегальній міграції
• у територіальних органах створено відповідні структурні підрозділи;
• рішенням Уряду з 1 січня 2016 року збільшено граничну чисельність працівників ДМС на 500 осіб, з яких значна кількість штатних одиниць займатимуться протидією нелегальній міграції.
Створення Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами (ЄІАС УМП) та Контактного інформаційно-аналітичного центру з моніторингу міграційних процесів
• у ДМС розгорнуто Центр обробки даних ЄІАС УМП, який забезпечує функціонування підсистем «Оформлення документів, що підтверджують громадянство України» та «Облік іноземців та біженців», розгорнуто захищену телекомунікаційну мережу ДМС, до якої підключено 25 територіальних органів ДМС та територіальні підрозділи, в яких встановлено робочі станції з комплектом обладнання для оформлення документів та взяття біометричних даних;
• здійснюється моніторинг міграційних процесів та аналіз поточних міграційних ризиків, інформація розміщується на офіційному веб-сайті ДМС.
Розробка нового правового регулювання
• найближчим часом буде схвалено розроблену ДМС Стратегію державної міграційної політики України на період до 2025 року, яка покликана:
- посилити увагу до міграційних проблем;
- забезпечити взаємозв’язок міграційної політики з іншими сферами діяльності держави;
- забезпечити перехід від політики реагування на внутрішні та зовнішні чинники в сфері міграції до проактивної політики;
• ДМС ініціювала удосконалення нормативно-правової бази у міграційній сфері:
Верховною Радою ухвалено розроблений ДМС Закон України «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України (щодо негайного розгляду судами позовів про примусове видворення або щодо затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення іноземців та осіб без громадянства або забезпечення передачі іноземців та осіб без громадянства відповідно до міжнародних договорів про реадмісію)»;
- в роботі територіальних органів і підрозділів ДМС, органів охорони державного кордону, у зв’язку з тривалим розглядом адміністративних справ про примусове видворення іноземців виникали проблеми, пов’язані із забезпеченням їх тримання до одержання постанови суду про їх примусове видворення;
- тривалою була процедура оскарження рішень суду про примусове видворення іноземців;
- навіть у випадку затримання іноземця на три доби цього терміну недостатньо, щоб отримати постанову суду про його примусове видворення;
- Законом внесено зміни до КАСУ, які передбачають вдосконалення правового регулювання щодо строків розгляду відповідних позовних заяв територіальних органів/підрозділів ДМС, органів охорони державного кордону або Служби безпеки України;
- внесені до КАСУ зміни передбачають, що місцевим загальним судам, як адміністративним судам, підсудні адміністративні справи про примусове видворення або щодо затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення іноземців та осіб без громадянства, а також те, що такі справи розглядаються судами негайно.
Верховною Радою ухвалено розроблений ДМС Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту»;
- вдосконалено процедуру документування осіб, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту в Україні;
- внесено зміни, що дадуть ДМС повноваження приймати рішення про виправлення описок у разі їх виявлення;
- будуть приведені у відповідність до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» строки видачі документів, які оформлюються відповідно до зазначеного Закону.
Верховною Радою ухвалено у першому читанні розроблений ДМС проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення положень судового захисту іноземців та осіб без громадянства та урегулювання окремих питань, пов’язаних з протидією нелегальній міграції)».
Проектом акта передбачається:
- Кодекс адміністративного судочинства України доповнити новою статтею щодо особливостей провадження у справах про затримання іноземців та осіб без громадянства, які підлягають примусовому видворенню в частині визначення умов та граничних строків затримання таких осіб (відповідно до Директив ЄС); невідкладності розгляду зазначеної категорії справ, а також строків розгляду та оскарження судових рішень;
- визначити органи, до яких можуть доставлятися іноземці та особи без громадянства з метою встановлення їх особи та з’ясування обставин правопорушення;
- у Законі України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» введено норми щодо удосконалення процедури поміщення іноземців та осіб без громадянства до пунктів тимчасового перебування, а також оформлення цій категорії осіб, у разі їх звільнення з пунктів, посвідок на постійне чи тимчасове проживання;
- на законодавчому рівні закріплено визначення терміну «пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні».
- змінами до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» передбачено, що біженці та особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту можуть отримувати безоплатну вторинну правову допомогу для захисту своїх прав у разі їх затримання для ідентифікації та забезпечення примусового видворення з моменту, коли зазначені категорії осіб подали документи для отримання відповідного статусу та оскаржують рішення про своє затримання або видворення.
Ключовий з точки зору запровадження ID-карток та функціонування нової системи ідентифікації особи законопроект № 3224 «Про внесення змін до деяких законів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, на виконання зобов’язань України з лібералізації візового режиму з Європейським Союзом», розроблений ДМС, має найближчим часом бути прийнятий у ВРУ у другому читанні
• законопроектом передбачається внесення змін до Законів України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України», що дозволить усунути суперечності та прогалини в зазначених актах;
• замість застарілих паперових паспортів громадянина України вводяться електронні ID-картки (для всіх категорій громадян, а не лише для 16-річних, які отримують паспорт вперше). Причому мова не йде лише про заміну паперового документа на пластиковий, але й про оснащення паспорта громадянина України безконтактним електронним носієм та внесення до нього засобів електронного цифрового підпису. Таким чином із розвитком електронних сервісів за допомогою нових паспортів громадяни зможуть отримувати якісні, прозорі, безпечні та швидкі адмінпослуги;
• ухвалення законопроекту сприятиме зменшенню корупції (мінімізується контакт особи з чиновниками, які ухвалюють рішення).
ДМС позбавляється застарілої радянської паперової системи
• наповнення єдиного державного демографічного реєстру (ЄДДР)
В ЄДДР будуть зібрані дані громадян України та будуть виявлені й усунені випадки дублювання і незаконної зміни даних;
• встановлення дійсних даних особи – перевірка даних до видачі нових ID-карток
Протягом багатьох років в Україні сформувалося багато форм і методів фальсифікації документів. Щодо проблемної категорії справ будуть використовуватися зовнішні ресурси – відомчі бази даних інших державних органів, що містять основні ідентифікаційні дані.
У цьому питанні ДМС буде тісно співпрацювати з Міністерством внутрішніх справ. Ми будуємо систему швидкого та ефективного обміну інформацією між державними органами в цілях ідентифікації особи, перевірки даних і ефективного аналізу баз даних, а також впровадження сучасних технічних засобів.
• видача державою ідентифікаційних документів, захищених від підроблення
Документи нового зразка, з одного боку, забезпечать захищеність від т. зв. «крадіжки особистості» і аналогічних небезпек, а, з іншого боку, – сприятимуть розвитку електронних послуг і підвищенню ефективності державного обслуговування в цілому.
З січня цього року оформлено вже понад 45 тис. ID-карток. Протягом наступних 4 років ми плануємо видати 28 мільйонів ID-карток. На даний момент в підрозділах ДМС для оформлення ID-карток обладнано понад 600 автоматизованих робочих місць, до кінця року буде обладнано додатково ще 240.
• створення надійного механізму верифікації персональних даних, які вносяться до посвідчення особи
• переведення інформації, зібраної в архівах на паперових носіях, в електронну форму
ID-картка – ключ до змін
• мова не йде лише про заміну паперового документа на пластиковий, але й про внесення до безконтактного електронного носія засобів електронного цифрового підпису;
• широке впровадження ID дозволить перенести надання адміністративних послуг в інтернет.
• ID сприятиме підвищенню ефективності державного обслуговування в цілому: з розвитком електронних сервісів, за допомогою ID-карток громадяни зможуть отримувати якісні, прозорі, безпечні та швидкі послуги.
Державна міграційна служба стоїть перед низкою складних викликів і пошук відповідей на ці виклики є, без перебільшення, справою національної безпеки нашої держави. Події, які розгортаються зараз в ЄС, показали, що європейські держави виявилися неготовими до швидкої зміни міграційної ситуації у світі.
Посилення спроможностей ДМС у сфері міграційного менеджменту, налагодження ефективної міжвідомчої взаємодії всіх причетних органів влади, удосконалення існуючого й розробка нового законодавства та процедур, створення нової системи ідентифікації громадян, іноземців та осіб без громадянства, встановлення дійсних даних осіб й наповнення єдиного державного демографічного реєстру є тісно взаємопов’язаними та невід’ємними компонентами процесу побудови дієвої системи управління міграційними процесами.
Ми докладемо всіх зусиль для того, щоб, з урахуванням європейського досвіду, створити саме таку систему.
related_news:
20.04.2025
Вітаю зі величним святом Великодня!
Воскресіння Христа є символом відродженням всього найкращого, що закладено Богом в людині: честі, гі...
01.04.2025
За завданням Президента продовжуємо удосконалювати надання послуг українцям, які знаходяться за кордоном.
Уряд затвердив змі...
01.04.2025
31 березня 2025 року відбулась робоча зустріч керівництва Державної міграційної служби України з представниками Міжнародного центру з роз...
comments:
no_commentsadd_comment: